top of page

Allmänna villkor

1. ALLMÄNT

Följande villkor gäller vid försäljning till konsumenter (”kunden”, ”du”, ”din”, ”ditt”) av varor och tjänster på https://lunita.se (hädanefter ”hemsidan”) som erbjuds av Lunita Textilier, organisationsnummer 871023-4868 (hädanefter ”Lunita”, ”vi” och ”vår”). Våra köpevillkor utgör hela avtalet mellan parterna (kund & Lunita). Ingen ändring av dessa köpevillkor är giltig, såvida ändringen inte är skriftlig och har undertecknats av berörda parter. 

Genom att göra en beställning på hemsidan eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du dessa köpevillkor. Lunita Textilier säljer produkter till privatpersoner över 18 år i Sverige. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, leveransavgifter och villkor samt för felaktiga lagersaldon.

Våra kontaktuppgifter:

E-post: anja@lunita.se

Telefon: 0737036980

 

2. BESTÄLLNING, PRIS OCH BETALNING

Alla priser på hemsidan är angivna i SEK och inklusive moms. Fraktavgift tillkommer men redovisas innan slutförande av beställningen. En beställning görs enkelt och säkert på vår hemsida och blir bindande när sista steget i kassan (betalning) har genomförts. Kort efter att din beställning har genomförts mottar du en orderbekräftelse via mejl, som utgör kvitto för köpet.

Du betalar enkelt och tryggt hos oss med Klarnas betalningsalternativ (Faktura, delbetalning eller kortbetalning) eller direktbetalning via Swish. Vid betalning med Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431) kan en kreditprövning vara nödvändig. Kreditprövningen utförs av Klarna vid val av del- eller fakturabetalning, och i samband med detta kan du behöva upplysa ditt personnummer. Klarna erbjuder flera olika betalningsmetoder och dessa presenteras i kassan tillsammans med de eventuella villkor som gör sig gällande. Villkoren för Klarnas betalningsmetoder går även att läsa här. I tillägg till detta kan du läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

 

3. LEVERANS
Beställningar gjorda på hemsidan kan endast levereras till adresser i Sverige. Leveransen utförs av PostNord. Leveranskostnad tillkommer, vilken presenteras innan beställningen genomförs i kassan. 

När beställningen skickas från vårt lager får du ett mejl. Vår normala leveranstid är ca. 2–5 vardagar.

Om det uppstår en försening utom vår kontroll kan Lunita inte anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Vi ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du kan se synliga transportskador på emballage eller produkt vid leveranstillfället, eller om leveransen inte överensstämmer med informationen som står i din orderbekräftelse, ombeds du att meddela oss detta per mejl så snabbt som möjligt. Vid sådan händelse undersöker vi situationen närmare och vid felaktig leverans ser vi till att skicka rätt produkt eller återbetala beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och/eller leveranskostnad för ny vara betalas inte av kunden vid fall av felaktig eller trasig leverans.

Om en leverans inte hämtas ut kommer den att returneras till oss automatiskt. Vid en automatisk retur återbetalas kunden för hela beställningen, exklusive leveranskostnaden.

 

4. ÅNGERRÄTT, RETUR & BYTE

Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt vid köp på hemsidan. Ångerrättsperioden börjar räknas från den dag du fysiskt har tagit emot din beställning.  Om du ångrar ditt köp kan du inom ångerrättsperioden antingen skicka beställningen i retur eller meddela oss skriftligt att du vill utnyttja ångerrätten.

​

  • Kontakta oss på anja@lunita.se innan du skickar tillbaka något.

  • Du kan returnera en produkt inom 14 dagar från leverans (fr.o.m 15 november är det öppet köp t.o.m. 4 januari)

  • Du som kund står själv för att ordna frakt samt fraktkostnad vid en retur.

  • För att en retur ska vara giltig och återbetalas ska produkten vara i nyskick. Produkter som returneras med doft av parfym, slitage, missfärgning, etc. återbetalas inte. 

  • Vill du istället byta till en annan produkt eller färg? Maila anja@lunita.se (du står själv för kostnaden för samtlig frakt för bytet) 

  • Om du önskar att byta din vara till en annan, har du möjlighet att göra det senast 14 dagar efter att du mottog din order. 

 

Glöm inte att skjuta upp förfallodatumet på din faktura, om du har valt faktura som betalningsmetod. Lunita står inte för förseningsavgifter som följd av förfallen faktura.

Återbetalningen av godkända returer sker via samma betalningsmetod som användes vid betalning av köpet, om inget annat avtalats specifikt,

​

 

5. REKLAMATIONSRÄTT

När du handlar på https://lunita.se har du 3 års reklamationsrätt. Om du vill reklamera en vara ber vi dig att kontakta vår kundservice via e-post (anja@lunita.se) och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid en godkänd reklamation kan du antingen få varan reparerad eller ersatt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den specifika situationen. För att en reklamation ska godkännas behöver den vara berättigad och felet får inte ha uppstått till följd av felaktig användning eller annan skadlig behandling. Du ska reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäcktes är reklamationen alltid gjord inom rimlig tid. 

Vid en godkänd reklamation kan du behöva returnera den reklamerade varan på egen bekostnad.

 

6. INTEGRITET OCH ANVÄNDNING AV KUNDINFORMATION 

Vi värnar om din integritet vid behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa vår fullständiga personuppgiftspolicy här.

 

7. ÄNDRINGAR I VILLKOR 

Vi kan ändra köpevillkoren utan förvarning. Eventuella ändringar gäller för alla beställningar som görs efter ändringen av våra köpevillkor.

 

8. TVISTLÖSNING

Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du kontakta dem på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Vid eventuell tvist som prövas av ARN följer vi nämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar här.

Lunita är befriat från skadestånd och andra påföljder om vi inte kan leva upp till våra åtaganden på grund av skäl utanför vår kontroll, såsom krig, ingripande av myndighet, oroligheter, strejker, olyckshändelser, inbrott eller naturkatastrofer etc.

​

​

bottom of page